onsdag 4 mars 2009

Det är inte läskigt, mer spännande

Många i min klass frågar mig ofta om jag inte tycker att det är läskigt, eller obehagligt att vara på sjukhus ofta. De beskriver hur de riktigt tycker att det luktar på sjukhuset, hur ont det gör att ta blodprov i armen, att de verklignen hatar de kala, ljusa väggarna. Men då försöker jag förklara för de att det är inte så det är. Sjukhus kan vara fina, trevliga.

Jag menar, läkare är också människor.

Ta till exempel Astrid Lindgrens Barnsjukhus, man märker att de verkligen har ansträngt sig, för att göra det fint, hemtrevligt, och barnvänligt.

Myten om att sjukhus luktar illa, är obehagligt, eller läskigt är helt fel. Det är bra med sjukhus, jag menar skulle inte de funnits, skulle många redan varit döda, folk skulle ha ont, ja, inget hade funkat. Så tur är det väl att vi har sjukhus.

Och det är inte läskigt. Fast jag säger ju inte att jag älskar sjukhus. Men hatar är nog det jag minst gör.

Snarare beundrar jag sjukhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar